گروه شهری: «سفرهای ارزان قیمت با انبوه‌سازی سفر محقق می‌شود نه کاهش کیفیت و کمیت آن.»

این واکنش جمشید حمزه‌زاده، مدیرکل گردشگری داخلی در پاسخ به پرسش همشهری مبنی بر چگونگی تحقق سفرهای ارزان‌قیمت است.

در گفت‌وگویی که در ادامه آمده است این مدیر سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تأکید کرده است که تعداد آژانس‌هایی که تور داخلی برپا می‌کرده‌اند از 4 مورد در سال 1384 به بیش از 60 مورد در سال جاری رسیده‌اند و در حال حاضر یک هزار و  247 پکیج مسافرتی برای تابستان تعریف شده است.

  • بحث بر سر این است که در پیک سفر و به‌ویژه اینکه تعطیلات تابستان در تقارن با ماه رمضان زودتر به پایان نزدیک می‌شود تسهیلات سفرهای ارزان‌قیمت نتوانسته  موفق به مردم ارائه شود؟

چنین نظری را قبول ندارم. ما یک هزار و 247 پکیج کامل برای فصل تابستان تعریف کردیم که بیشتر تور با علایق ویژه را شامل می‌شد.

طبیعت‌گردی، پرنده‌نگری، کویرگردی از جمله این تورها بودند. سیاست، هم این است که چقدر می‌توانیم فرهنگ‌سازی کنیم تا مردم بیایند و از این تورهای ارزان‌قیمت استفاده کنند.

  • ولی صحبت بر سر این بود که تعداد تورهایی که ارائه شده آن‌قدر نبوده که پاسخگوی نیاز بازار باشد و برای مثال در تابستان با نبود بلیت سفر و... مواجه بودیم؟

ببینید، اینگونه نیست. نگاه کنید به آمارها، در سال 1384 فقط 4 آژانس در تهران تور داخلی برپا می‌کردند ولی همین الان در تهران 60 آژانس مشغول برپا کردن تورهای داخلی هستند.

درواقع در این فاصله رغبت برای تور داخلی بیشتر شده است. مقاصدجدید معرفی کرده‌ایم و پراکندگی مسیرها کل  کشور را شامل شده است.

  • خب این چه کمکی به تورهای ارزان‌قیمت کرده است؟

ارزان‌قیمت یک مفهوم نسبی است. ما در تعریف تورهای ارزان‌قیمت چند نکته را مدنظر قرار داده‌ایم.

کاهش هزینه، ارتقا و بهبود کیفیت و انبوه‌سازی سفر. ما سیاست دمپینگ را در سفرها مد نظر قراردادیم که با انبوه‌سازی سفر ارزان‌تر تمام شود. این قرار ما در سفرهای ارزان‌قیمت بوده است، همان تجربه‌ای که ترکیه در قبال تورهای ورودی از ایران اعمال کرده بود. درواقع سود یک نفر در تور کمتر می‌شود ولی تعدادش بیشتر می‌شود.

  • با قطار و راه‌آهن چه کردید چون امن‌ترین و ارزان‌ترین وسیله حمل‌و‌نقل قطار است؟

مشکل عمده ما با قطار این است که در تمام دنیا به تورها تخفیف می‌دهند در ایران برای تورها بها را 5/1 برابر بهای معمولی محاسبه می‌کنند. تازه 48 ساعت بعداز پیش‌فروش نوبت به تورها می‌رسد.

ما این موضوع را با جعفری ، مدیرعامل شرکت رجا درمیان گذاشتیم و قرار بر این شد که اول تخفیف ویژه بدهند به گروه‌های توریستی و دردرجه دوم سهمیه‌ای به تورها اختصاص بیابد.

کار دیگری هم که کرده‌ایم اینکه مدیریت و برگزاری سفرهای گروهی ادارات و ارگان‌ها را از طریق آژانس‌ها به‌انجام برسانیم تا این‌گونه برای آژانس‌ها هم مزیت ایجاد شود.

کد خبر 61351

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز